- Strona główna
- Blog AgendaPro Estetyka
- Jak radzić sobie z gadatliwym klientem
Wszyscy mieliśmy do czynienia z gadatliwym klientem. Jedni radzą sobie z nimi doskonale, a inni są przytłoczeni, gdy godzinę później nie doszło do ani jednej sprzedaży. W tym artykule pomożemy Ci je zidentyfikować, choć nie jest to bardzo trudne, ale przede wszystkim pomożemy Ci się z nimi uporać.
Co to jest gadatliwy klient?
To klienci, którzy wydają się być zachwyceni produktem lub usługą, ale po sfinalizowaniu sprzedaży przedłużają rozmowę. Rozmawiają o wielu rzeczach, nawet o sprawach osobistych, a nie o produkcie, który jest im oferowany. Z tymi klientami można się jednak łatwo dogadać. Są to zazwyczaj mili i przyjaźni, ale bardzo wrażliwi klienci.
Mają tendencję do nadmiernego gadania bez skupiania się na zagadnieniu, opowiadają o wszystkich swoich problemach. Powinniśmy podziękować im za życzliwość i ciekawą rozmowę, ale uświadomić im, że czas jest ograniczony.
Jak radzić sobie z gadatliwym klientem?
-
Musimy być uprzejmi i przyjaźni.
-
Musimy ich wysłuchać, ale zawsze starać się sprowadzić rozmowę do świadczonych usług.
-
Musimy być grzeczni i nie wchodzić w sprawy osobiste.
-
Nie możemy pozwolić, aby odciągały nas od naszego celu: sprzedaży.
-
Odpowiedz krótko na ich pytania.
-
Zawsze należy mieć do nich dobre nastawienie.
Jak rozpoznać gadatliwego klienta?
-
Ekstrawersja. To miły, serdeczny, uprzejmy typ klienta, choć nie zawsze taki jest, bo ma też profil klienta dominującego, z władzą, który lubi, gdy wszyscy słuchają jego przemówień, i który wpada w złość, gdy mu się przerywa.
-
Dyspersja. Brak skupienia w ich komunikacji. Otwierają wiele spraw, a nie zamykają żadnej. Oczywiście, cel wywiadu jest absolutnie rozproszony.
-
Powtarzają się. Zawsze opowiadają ci tę samą historię, którą niedawno opowiedzieli, ale nawet w ramach rozmowy często powtarzają to samo kilka razy różnymi słowami.
-
Brak empatii wobec sytuacji innych ludzi. Nie odbierają troski o innych oczekujących klientów ani ich sytuacji jako partnera do rozmowy.
-
Często mówią głośno. Lubią być zauważani. Zwykle mają wysoki ton głosu, choć mogą też mieć bardzo empatyczne gesty ciała.
Jak postępować z gadatliwym klientem, aby zdobyć jego zaufanie?
-
Przekazanie zaufania poprzez kontakt z klientem. Aby to zrobić, musimy przekazać klientowi poczucie pewności siebie, znać i wiedzieć, o czym mówimy i co robimy, a także posiadać określone umiejętności komunikacyjne.
-
Bądź uczciwy wobec klienta i wobec siebie, zawsze bądź prawdomówny i przedstawiaj wszystkie możliwe scenariusze. Spełnić obietnice i cele zaproponowane w projektach.
-
Zainteresuj się klientem, osobą lub osobami oraz ogólnie swoją firmą, aby przekazać znaczenie, które reprezentuje.
-
Dostępność: Bycie zawsze świadomym potrzeb klienta, by móc mu pomóc, gdy tego potrzebuje.
-
Uzyskanie wyników, a tym samym przekroczenie oczekiwań klienta.
-
W miarę możliwości unikaj błędów. Niezależnie od tego, jak małe mogą być, błędów, aż do najmniejszego szczegółu, należy unikać za wszelką cenę.
-
Utrzymanie dobrych relacji i komunikacji z klientem. Gadatliwi klienci charakteryzują się potrzebą prowadzenia rozmów z ludźmi, więc jeśli masz do czynienia z klientem o tej osobliwej charakterystyce, to nie jest niczym złym odpowiedzieć na niektóre rzeczy, które mówią o swoim życiu lub na jakiś inny temat, o ile zachowasz cel sprzedaży. Postępując w ten sposób, zachowasz wobec nich empatyczną postawę i zdobędziesz część ich zaufania.
Artykuły powiązane
- Jak stworzyć protokół obsługi klienta, który sprawi, że klienci zakochają się w Tobie i będą wracać?
- Przykłady skarg i zażaleń klientów
- Stwórz pytania do badania satysfakcji, które faktycznie pomogą Ci podjąć decyzje.